Website also avalible in:

a-felhasznaloi-elemeny

Felhasználói élmény – webergonómia – UX 

Tartalomjegyzék

Hírlevél

Csatlakozzon Ön is az RWeb közösségéhez! Értesüljön elsőként az aktuális publikációinkról!

Felkínáljuk a lehetőséget, hogy elsőként értesüljön e-mailben a legfrissebb publikációinkról. Ígérjükhogy a megadott e-mail címre soha nem fogunk küldeni marketing célú hirdetéseket. A kidolgozott funkcionalitást kizárólag Önért hoztuk létre, hogy mindig friss információt kapjon – bármikor visszavonhatja a feliratkozását – a döntés mindig az Ön kezében lesz!

Továbbá ígérjük, hogy a megadott e-mail címét (és/vagy a hozzátartozó IP címét, munkamenet azonosítót – un. session ID) nem fogjuk továbbítani arra jogosulatlan harmadik félnek! Hiszünk a szólásszabadság, a diszkréció és az online anonimitás tiszteletben tartásában!

Üdvözölni szeretnénk az RWeb publikációinak olvasói között Önt is!

A “Csatlakozom az RWeb közösségéhez” gomb lenyomásával Ön tudomásul veszi és elfogadja az Adatkezelési tájékoztatónkban megfogalmazottakat.

Amennyiben látott már olyan weboldalt, amelynek az elrendezése hibás volt, akkor tanúja volt a webergonómia lefelé ívelő spiráljának. A rossz oldalkialakítás után valószínűleg rosszul definiált vagy nem létező navigációs elemekkel, sőt talán még a tartalom hiányával is találkozhatott. Az ilyen helyzeteket azonban könnyen lehet korrigálni univerzális tervezési szabványok bevezetésével és alkalmazásával, hogy a felhasználói élmény jelentősen javuljon. 

“A sikernek több fontos tényezője van: jó termék, kidolgozott üzleti terv, jó ergonómia, vonzó design, stabil programozás, ügyes marketing és egy adag szerencse.”

– Rung András

A felhasználói élmény fontossága a webergonómia szerint

A webergonómia a technológia és a design konvergenciája, melynek célja a webböngészés megkönnyítése. Az online térben az ergonómia azon a tényen alapul, hogy az emberek virtuális lények, akiknek képesnek kell lenniük arra, hogy virtuális környezetben mozogjanak és interakcióba lépjenek másokkal. A webergonómia olyan megközelítés, amely a felhasználói élmény fontosságát hangsúlyozza a webes tervezés és alkalmazás során. Ahogyan az ezako.com oldalán is olvasható: “Az ergonómia az a tudomány, amellyel a látogatók jól érezhetik magukat egy webhelyen való navigálás során, hogy egy ideig ott maradjanak, megtalálják, amit keresnek, és visszatérjenek.”

Ez alapján az olyan vállalkozóknak, akik online jelenléttel szeretnének rendelkezni, fontos, hogy olyan weboldalt hozzanak létre, amely könnyen használható és vonzó a célpiac számára.

A webdesign esetében általános szabály, hogy a formának mindig követnie kell a funkciót. Ez azt jelenti, hogy egy weboldalt annak alapján kell megtervezni, ami megkönnyíti a használatát a látogatók számára. Intuitívnak kell lennie, hogy a felhasználók gyorsan megtalálják, amit keresnek, és könnyen elvégezhessék azt, amiért felkeresték a honlapot.

felhasznlaoi-elmeny

Webergonómia

A webergonómia annak tanulmányozása, hogyan lehet olyan weboldalakat tervezni, amelyek könnyen használhatók, hatékonyak, eredményesek és biztonságosak. A webergonómia az embert helyezi előtérbe, a felhasználó igényeire, képességeire és korlátaira összpontosítva, hogy olyan felületet hozzon létre, amely könnyen érthető, hasznos, kényelmes és élvezetes. Azzal, hogy a weboldalakat a látogatók számára használhatóbbá teszik, a webfejlesztők növelhetik a látogatókból vásárlókká válás arányát.

A webergonómia koncepciója az, hogy jobb környezetet kell teremteni a felhasználó számára, mind a technológiai, mind az ergonómiai alkalmazások révén.

A webergonómia alapgondolata egyszerű: a felhasználók számára egyszerűvé kell tenni az online interakciót ahelyett, hogy elvesznének a szövegek és képek útvesztőjében. Ennek érdekében fontos, hogy az oldal felhasználóbarát legyen, ami azt jelenti, hogy ne legyenek benne zavaró navigációs gombok vagy zavaros menük.

RTipp: Az online jelenlét javításának egyik módja közösségi fórum használata, ahol látogatói kérdéseket tehetnek fel, és válaszokat kaphatnak a többi tagtól. Fontos, hogy fórum szintén könnyen használható legyen, és lehetővé tegye a felhasználók és a fórum moderátorai közötti egyszerű interakciót. Azzal, hogy megkönnyíti a résztvevők számára az üzenetek közzétételét, másokat is arra ösztönöz, hogy részt vegyenek a vitában, és válaszoljanak mások kérdéseire is.

felhasznaloi-elemeny-rweb

Felhasználói élmény jelentése

Az ergonómia arra törekszik, hogy az eszközöket a felhasználóknak megfelelően tervezze meg. Ebben az értelemben a webergonómia nem kizárólag arra vonatkozik, hogy a felhasználók hogyan lépnek kapcsolatba a digitális eszközökkel. Sokkal inkább arra vonatkozik, hogy a felhasználók hogyan lépnek kapcsolatba az információs rendszerekkel, például a webhelyekkel. A webergonómia magában foglalja a felhasználói élmény (UX) fogalmait is.

A felhasználói élménytervezés (UX) olyan termékek létrehozásának folyamata, amelyek értelmes és releváns élményt nyújtanak a felhasználóknak. Ez magában foglalja a termék tervezésének teljes folyamatát, beleértve a márkaépítés, a design, a használhatóság és a funkció szempontjait.

A felhasználói élmény szubjektív jellegű, mivel az egyén érzéseiről és gondolatairól szól, amikor egy rendszert használ. A UX kifejezés a design világából származik, de a marketingesek számára is releváns. 

felhasznaloi-elemeny-ux

A felhasználói élmény koncepciója

A UX koncepciója azt sugallja, a legjobb módja annak, hogy a felhasználók megszeressenek egy terméket vagy szolgáltatást az, ha arra összpontosít a cég, hogy jól érezzék magukat attól az ügyfelek, amit értük tett a vállalat. Ha egy eszköz, alkalmazás vagy weboldal ezt eléri, akkor a felhasználók nagyobb valószínűséggel térnek vissza a jövőben egy újabb élményért a termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban.

Honnan tudhatja az online vállalat, hogy sikerült-e ilyen élményt teremtenie? A marketing és a mérőszámok megmutatják a választ. Az érzéseket nem lehet látni, de a cselekvéseket lehet mérni: hányan látogatják meg a weboldalt, hányan használják az adott alkalmazást, mennyi időt töltenek vele, és léteznek egyéb olyan adatpontok, amelyek azt jelzik, hogy a felhasználók értéket találnak-e a termékben. Tehát:

Jó UX = Elégedett felhasználók, akik nagyobb valószínűséggel ajánlják a vállalkozást másoknak is, vagy vásárolnak újra, ha ez egy e-kereskedelmi oldal.

Rossz UX = Frusztrált felhasználók, akik máshová mennek, vagy azt mondják az ismerőseiknek, hogy ne használják a vállalkozás weboldalát.

Különbséget kell tenni a UI és a UX fogalmak között. A kettő közötti különbség a következőkre vezethető vissza: A UI az a vizuális elrendezés, amelyet az egyes képernyőkön lehet látni, amikor egy alkalmazáson vagy weboldalon navigál valaki. A UX pedig az, hogy mennyire intuitív az alkalmazáson vagy honlapon történő navigálás.

rweb-weboldalak

Felhasználói élmény befolyásoló tényezői

Egy weboldal felhasználói élményét számos elem befolyásolhatja, például a navigáció egyszerűsége, a tartalom szerkezete, a képek mérete, az egyes oldalak betöltési sebessége. Mindezek az elemek az ergonómia részét is képezik, amelynek feladata, hogy a felhasználó igényeit maximális kényelemmel és hatékonysággal elégítse ki.

A jó webergonómia segít a következő célok elérésében:

  • Növeli a konverziós arányt
  • Javítja a felhasználói élményt 
  • Növeli a weboldal sebességét
  • Csökkenti a fejlesztési költségeket
rweb-responziv

Reszponzivitás mint a felhasználói élmény kulcseleme

A webfejlesztés hosszú utat tett meg a webdesign kezdetei óta, amikor a tervezők elsősorban a HTML táblázatok és Flash animációk segítségével történő kódolásra összpontosítottak. Manapság a weboldalakat reszponzív dizájnnal készítik, amely bármilyen eszközhöz vagy képernyőmérethez alkalmazkodik. Ez nagyszerű, mert azt jelenti, hogy a felhasználók jobb élményt kapnak, függetlenül attól, hogy milyen eszközön nézik a webhelyet.

A webfejlesztőknek azonban egyre nagyobb kihívásokkal kell szembenézniük a UX-tervezés terén, mivel minden eddiginél több eszköz verseng a látogatók figyelméért. A felhasználók többféle eszközzel böngészik a webhelyeket: asztali számítógépekkel, laptopokkal, táblagépekkel és okostelefonokkal. Ezért elengedhetetlen, hogy a weboldalak reszponzívak legyenek. Sőt! Ez ma már követelmény.

A reszponzív webdesign azért is vonzó az ügyfelek számára, mert nem kell küzdeniük a rosszul optimalizált oldalakkal, amelyek betöltése túl sokáig tart a választott eszközön, vagy méretük és formájuk miatt nehezen megtekinthetők. Az üres hely, az olvashatatlan szöveg és a nem megfelelően méretezett képek a potenciális ügyfeleket az ellenkező irányba küldik, függetlenül attól, hogy milyen minőségi termékeket kínál a cég.

Miért fontos a reszponzív design?

Ugyanakkor a reszponzív webdesign ötlete nem új. Már évek óta létezik, de mára az egyik legfontosabb eleme lett a webfejlesztésnek. Néhány ok, amiért fontos, hogy a weboldal a felhasználó eszközére reagáljon:

1, Az első ok, amiért fontos a reszponzív webdesign, az az, hogy sokkal könnyebben használhatóvá teszi a webhelyet. Vannak olyan felhasználók, akik esetleg nem tudják megfelelően megtekinteni weboldalt, ha nem a megfelelő képernyőméretekkel rendelkeznek, de egy reszponzív webdesign segítségével teljes egészében láthatják azt. 

2, A második az, hogy lehetővé teszi a weboldal méretének megváltoztatását anélkül, hogy azt bármilyen módon át kellene tervezni. Ez azt jelenti, hogy anélkül végezhetők változtatások a weboldalon, hogy pénzt kellene költenie ismételt fejlesztésre.

3, A reszponzív webdesignnak köszönhetően növelni lehet azt az időt is, amit a látogatók a honlapon töltenek. Ez segíthet javítani a keresőmotorok rangsorát, így több forgalmat kaphat az oldal a potenciális felhasználóktól.

Amikor egy weboldal optimalizálásán fáradoznak, ezeknek a tényezőknek a lista élén kell állniuk.

rweb-felhasznalo-utja

Tanácsok a felhasználói élmény javításáért

RTippek, amelyekkel javítani lehet a webhely felhasználói élményét, a konverziókat pedig növelni:

I. Tegye könnyen megtalálhatóvá az elérhetőségeit.

A vállalkozással történő kapcsolatfelvétel lehetősége az egyik legfontosabb rész a felhasználó által a weboldalon szerzett élménynek. Ha egy ügyfél nem találja a telefonszámot vagy az e-mail címet, elhagyja az oldalt, és máshová megy. Nyilvánvalónak hangzik, de meglepő, hogy hány weboldalon nehéz megtalálni az elérhetőségi adatokat.

Legtöbben azt gondolják, hogy helyet takarítanak meg azzal, hogy a weboldal menüjében vagy láblécében rejtegetik az elérhetőségi adatokat, de ez valójában az ügyfelek kárára mehet. Ehelyett nyilvánvaló helyen, a fejlécben érdemes elhelyezni őket. Így könnyen megtalálhatók, és a felhasználók számára is megnyugtató, hogy szükség esetén bármikor felvehetik a kapcsolatot a vállalattal.

Ami az értékesítést illeti: a fogyasztók jelentős része azért mond le a vásárlás véglegesítéséről, mert nem kapnak gyorsan és könnyen választ a kérdéseikre. A vásárlók nem akarnak keresgélni a weboldalon, hogy elegendő információval rendelkezzenek, ezért is fontos, hogy látható helyen legyen az elérhetőség. 

II. Tartsa meg webhelyét egyszerűnek és intuitívnak.

A honlapnak egyszerűen navigálhatónak és könnyen használhatónak kell lennie. Ez javítja a felhasználók elégedettségét és növeli a visszatérő látogatások valószínűségét. Minél könnyebben navigálnak az ügyfelek a webhelyen, és minél könnyebben megtalálják a keresett terméket, annál valószínűbb, hogy maradnak és vásárolnak is onnan.

Segít, ha a termékek ésszerű kategóriákba vannak elhelyezve, és minden aloldalon gyors linkek vezetnek a fontos oldalakra, például a kezdőlapra, a kategóriákra, a keresősávra és a kapcsolatfelvételi oldalra. 

Így tehát ahol csak lehetséges, minimalizálni kell a kattintások számát és a látogatók fejével kell gondolkodni a kialakítás során. Felhasználóbarát navigáció egyben azt is jelenti, hogy a felhasználóknak mindig tudniuk kell, hogy hol vannak a weboldal struktúráján belül, és hogyan juthatnak vissza oda, ahol korábban voltak.

RTipp: Gondoskodjon arról, hogy a navigációs struktúra világos és könnyen követhető legyen. Ebben segíthet a legördülő menük használata. Távolítsa el a felesleges zűrzavart az oldaláról. Mi segíthetünk Önnek olyan weboldalt létrehozni, mely letisztult és könnyen navigálható. Keressen bizalommal minket!

III. Tartalmazzon gyors linkeket a közösségi média profilokhoz a weboldala.

Nem érdemes arra kényszeríteni az ügyfeleket, hogy a cég közösségi média oldalait keressék. Mindig egy kattintásnyira, a főoldal tetején és minden egyes termékoldalon elhelyezett, jól látható linkekkel, ikonokkal kell jelezni jelenlétüket. 

IV. Javítsa az oldal betöltési idejét.

Honlapnak gyorsan kell töltődnie, különben a látogatók másodperceken belül tovább kattintanak. A betöltési időket javíthatja a reszponzív tervezés. A jó weboldal egy gyors, megbízható és könnyen használható weboldal. Ahhoz, hogy a felhasználók elégedettek legyenek, weboldalnak ezeket a tulajdonságokat kell nyújtania.

A sebesség fontos tényező a felhasználói élmény szempontjából. Senki sem szeret várakozni, amíg egy weboldal betöltődik. A lassú honlapok elriasztják a látogatókat, és alacsonyabb keresőmotoros helyezéshez vezethetnek. Ügyfélvesztés, ha túl sokáig tart a weboldal betöltése. Ennek több oka is lehet:

  • Túl sok nagy fájl, például kép a céloldalon.
  • Egy alulteljesítő webtárhely.
  • A végfelhasználótól túl messze lévő szerver (ami különösen gyakori, ha nemzetközi partnerekről van szó).
  • Lassú böngésző, amely hosszabb időt vesz igénybe az oldal megjelenítéséhez.

RTipp: Megoldás – optimalizálni kell a webhelyet a képek tömörítésével, a böngésző gyorsítótárazásának engedélyezésével és az oldalakon található kód minimalizálásával.

Többféle módon is lehet tesztelni az oldal betöltési sebességét, így meg lehet tudni, hol kell javítani, például a Pingdom Tools, a Google PageSpeed Insights és a GTmetrix segítségével. Ha már tudja, mi a probléma, Önön múlik, hogyan orvosolja azt. Ha például túl sok nagyméretű fájl a probléma a landing page-jén, változtassa meg a méretüket, vagy cserélje le őket kisebbre.

V. Ossza fel a hosszú cikkeket több oldalra a gyorsabb betöltési idő érdekében.

Ha egy oldal betöltése néhány másodpercnél tovább tart, az olvasók elhagyják azt. Ez a néhány másodperc internetidőben egy örökkévalóság.

Számos technikai megoldás létezik a webhely betöltési idejének felgyorsítására. Az egyik megoldás a hosszú cikkek több oldalra bontása. Így az egyes oldalak nem lesznek túl nagyok, és a felhasználók gyorsan, várakozás nélkül lépkedhetnek a cikkek között.

A hosszú cikkel feldarabolásának legjobb módja a paginálás használata. A paginálás olyan linkek sorozata, amelyek több oldalra osztják a tartalmat. Ez rendkívül hasznos lehet blogok, termékek oldal, keresési eredmények oldal esetében.

VI. Győződjön meg róla, hogy webhelye mobilbarát és reszponzív.

RTipp: Biztosan találkozott már olyan weboldallal, amely mobiltelefonon remekül, de asztali számítógépen szörnyen nézett ki. A reszponzív webdesign lehetővé teszi, hogy ugyanaz a weboldal minden eszközön és képernyőméreten jól nézzen ki.

VII. Adjon hozzá vásárlói ajánlásokat, véleményeket.

A társadalmi bizonyítékok bizonyítottan nagyon hatékonyak az online eladások növelésében, ezért jó ötlet vásárlói ajánlásokat, termékértékeléseket és véleményeket használni a weboldalon. Ha még nincsenek vélemények vagy értékelések, akkor meg lehet kérdezni néhány elégedett ügyfelet, hogy hajlandóak lennének-e véleményt hagyni, vagy akár ajánlólevelet írni a webhelyre.

VIII. Gondoskodjon arról, hogy a honlapon legyen keresési lehetőség. 

A jó tartalomszervezés megkönnyíti a felhasználó számára, hogy gyorsan megtalálja, amire szüksége van. Ez magában foglalja a tartalom hierarchiáját, a típus vagy téma szerinti szervezést, a keresési funkciókat és a kapcsolódó témák logikus csoportosítását. A keresési lehetőség javítja az általános felhasználói élményt és bármikor hozzáadható a webhelyhez, de fontos, hogy már a kezdetektől fogva jól működjön. Ez azt jelenti, hogy meg kell érteni, hogy a felhasználók hogyan akarnak majd információt keresni, és azt is el kell dönteni, hogy alap vagy speciális keresési lehetőségre van-e szükség a honlapon. A keresési lehetőség lehetővé teszi egy webshopnál a vásárlók számára, hogy ár, értékelés vagy egyéb kritériumok alapján szűrjék az eredményeket. 

felhasznaloi-elmeny

Az egyre rövidebb ideig tartó figyelem világában fontossá válik kitűnni a tömegből. Hogyan lehet egy weboldalt kiemelkedővé tenni? Több figyelmet lehet fordítani a részletekre, és gondoskodni lehet arról, hogy a tartalom hibamentes és funkciógazdag legyen. Azonban egy másik módja is van annak, hogy kitűnjön a webhely a világháló zsúfoltságából. 

Ez a megoldás arról szól, hogy gondoskodni kell a felhasználókról, hogy a weboldalon szerzett élményük minden szempontból jó legyen. Olyan, ahová szívesen térnek vissza és nem mellesleg, amelyről tovább akarják terjeszteni a hírt. Ez úgy érhető el a leghatékonyabban, ha az internet modern dizájn trendjeinek felhasználásával kellemes böngészési élményt teremtenek a számukra.

Hírlevél

Csatlakozzon Ön is az RWeb közösségéhez! Értesüljön elsőként az aktuális publikációinkról!

Felkínáljuk a lehetőséget, hogy elsőként értesüljön e-mailben a legfrissebb publikációinkról. Ígérjükhogy a megadott e-mail címre soha nem fogunk küldeni marketing célú hirdetéseket. A kidolgozott funkcionalitást kizárólag Önért hoztuk létre, hogy mindig friss információt kapjon – bármikor visszavonhatja a feliratkozását – a döntés mindig az Ön kezében lesz!

Továbbá ígérjük, hogy a megadott e-mail címét (és/vagy a hozzátartozó IP címét, munkamenet azonosítót – un. session ID) nem fogjuk továbbítani arra jogosulatlan harmadik félnek! Hiszünk a szólásszabadság, a diszkréció és az online anonimitás tiszteletben tartásában!

Üdvözölni szeretnénk az RWeb publikációinak olvasói között Önt is!

A “Csatlakozom az RWeb közösségéhez” gomb lenyomásával Ön tudomásul veszi és elfogadja az Adatkezelési tájékoztatónkban megfogalmazottakat.

Legfrissebb publikációink

Legfrissebb publikációink

Mai dátum: október 4, 2022

Get a quote

  1. Please provide the basic information that will help us establish our joint business partnership, which we grant not to pass on to third parties.
  2. We will respond to your inquiry within one official working day.
  3. The first telephone or online communication consultation will take place, during which we will determine our target audience and launch the first phase of our joint project accordingly.

Business website order

Accepted file types: PDF, JPEG, JPG, PNG, DOCX, PSD maximum file size: 8 MB.
By submitting this form, I confirm that I have read and agree to the RWeb Privacy Policy.

Az űrlap kitöltését követően:

  1. Kérjük, adja meg azon alapinformációkat melyek segítenek megalapozni közös üzlet-partneri viszonyunkat. Garantáljuk, hogy ezeket nem továbbítjuk harmadik félnek.
  2. Legfejebb egy hivatalos munkanapon belül válaszolunk a megkeresésére.
  3. Az első telefonos vagy online kommunikációs egyeztetés keretén belül meghatározzuk a célközönségét. Ez alapján elindítjuk közös projektünk első szakaszát.

Weboldal rendelés

Elfogadott fájltípusok: PDF, JPEG, JPG, PNG, DOCX, PSD maximum fájl méret: 8 MB.
Az űrlap elküldésével megerősítem, hogy elolvastam és elfogadom az RWeb adatvédelmi irányelveit.

Our latest publications

Todays date:október 4, 2022
RWEB-logo

Tisztelt Látogató!